IDE
Det gælder om at score så mange point i et stød som muligt og/ eller forhindre modstander i at score. Spilleren støder et stød af gangen efter tur, indtil distancen er opnået. En bal skal i bande hver gang der stødes ... uanset om der spilles rødt eller blegt .
UDLÆG
spillerne afgør hvem der skal begynde, idet man støder en bal mod den øverste bande Spilleren hvis bal ligger nærmest nederste bande lægger ud.
Lodtrækning
POINT:
Væltet kegle 2 point Konge væltet alene. 6 point Rødt eller blegt. 4 point Hvid bal i hul. 2 point Hvid bal vælter alle kegler I et gennemløb. 16 point Alle baller i hul, vundet spil
Keglerne skal altid sættes på plads.
FEJLSTØD: ("SKÆVE"):
Ved fejlstød tilskrives alle point ("skæve") modstanderen
Keglerne skal altid sættes på plads.
AFSLUTNING:
Spillet kan kun afsluttes ved at spilleren vælter kegler, eller hvis modstanderen laver de fornødne skæve.
PARSKOMAGER:
I parskomager skiftes man til at støde, dvs. hold A/spiller 1.. hold B/spiller 1 .. hold A/ spiller 2..osv.